2012. június 4., hétfő

Információtudomány. Szakirodalmi tétel: A humán kognitív architektúra fejlődéstörténete

Forrás: Komenczi Bertalan: Információ, ember és társadalom. EKTF Líceum Kiadó, Eger, 2002. p. 110-127.

Az ember kognitív architektúrája nem egycsapásra lett olyan, amilyen most – több, egymásra épülő szakasz során nyerte el mai formáját. A szakemberek közt nincs teljes egyetértés a folyamat részleteit illetően, de a legtöbben elfogadják Merlin Donald szakaszolását. Szerinte három fontos lépésben alakult át az elme az ősemberétől a mai emberévé. Minden lépés jelentős változást hozott a gondolkodási szokások és kommunikáció terén. Tehát minden lépés alapjaiban változtatta meg információkezelés kultúráját.

1. A genetikai átadástól a kulturális tanulásig
A külvilág lassan változó jellemzőire a válasz a genomban vannak kódolva. A genom a fogamzás pillanatában rögzül, a későbbiekben már nem programozható át. Azonban lehetnek ennek az utánzáskészletnek nyitott elemei, amit a környezet ír bele, ilyen a madarak énektanulása vagy az imprinting, de a program alapvetően zárt voltán ez sem változtat. Az imprinting korai bevésődést jelent. A biológiai evolúció során a jobb génállománnyal rendelkező egyedek nagyobb eséllyel adják tovább génjeiket (ezt nevezik "genetikai átadás"). Így az egymást követő, egyre alkalmasabb példányok láncolatán keresztül végbemegy a környezethez való lassú, fokozatos alkalmazkodás.

A genetikai átadás mellett az egyéni tapasztalatszerzés is megjelent (ezzel a mindenkori jelen változásaihoz lehetett gyorsan és hatékonyan alkalmazkodni). Ez a képesség a magasabbrendű fajok esetében rendkívül fejlett. Az egyes egyedek tehát „kettős tudás készlettel” rendelkeznek: a genomban kódolt információk, és az agyban kialakított reprezentációk együttes rendszeréről van szó.
A génekben felhalmozódott „tudás” a múltra vonatkozik, míg az agy a jelen környezethez való alkalmazkodásra képes. Tehát „kettős programozásról beszélünk (Beniger, Kay).
Az agy nyitott információs rendszer. A környezet változásaihoz alkalmazkodva, a környeztet hatására programozódik át. Az állatok számára az elsődleges információforrás éppen ezért a környezet.
Életünk epizódok soraként írható le. Emlékezeti rendszerünk a velünk megtörtént eseményeken és azokról alkotott reprezentációkon alapul.

Ha az emberi pszichikum kialakulását evolúciósan akarjuk értelmezni, a kognitív világból és a társas kapcsolatrendszerekből kell kiindulnunk. Merlin Donald ezt epizodikus kultúrának nevezte. Az emberszabásúak esetében ez tekinthető a kognitív evolúció kiindulópontjának. Az emberi elme fejlődésének története az a folyamatsor, melynek hatására a személyes tudás birtoklója számára szabadon hozzáférhetővé, átadhatóvá válik.

2. Kulturális átadás

A kulturális evolúció feltétele a kulturális átadás, ami a társak által szerzett tudások, tapasztalatok átadását jelenti (tehát a jelenben végbemenő, horizontális folyamatról van szó). Mivel az átadás társas kapcsolatokon keresztül történik, ezért szükséges hozzá egy társas hálózat, ami mentén a tudások továbbadhatóak. A kulturális átadás – a genetikai átadással szemben – a fajtásak közötti tapasztalatcserének is teret enged. Az emberek közötti kulturális átadás jellemző formái az expozíció, az ingerfokozás, a mímelés és az utánzásos tanulás (Tomasello). Az embernél a kulturális átadás alapformái az utánzásos tanulás, a tanítás alapján történő tanulás és az együttműködéses tanulás.
A konstrukciós képesség csak az emberekre jellemző. Ez tette lehetővé a változatos eszköz- és szimbólumrendszer létrehozását. Az egymás után következő generációk társadalmi konstrukciói eredményeképpen szimbólumvilágok jöttek létre . Ez a környezet jelenti a hátteret a fiatalok kognitív fejődéséhez. Tomasello ezt a hatásrendszert „kognitív habitusnak" nevezi. A kulturális átadás kognitív habitusok láncolatán keresztül ment (megy) végbe. Ez a főemlősök epizodikus elméjétől a mai modern ember mentális világához vezetett. Merlin Donald koncepciója szerint az átalakulás több lépésben ment végbe, melyek folytán új reprezentációs rendszerek alakultak ki. Az újak azonban nem szüntették meg a régi rendszer(eke)t. Így tehát a modern ember kognitív architektúrája egy komplex, mozaikszerű szerkezet.

3. Mimetikus kultúra

Merlin Donald a sajátos emberi kulturális környezet első megnyilvánulásának az utánzást tartotta. A görög mimezis kifejezés, utánzást jelent. Az utánzás szándékos, önkezdeményezésen alapuló, nem nyelvi reprezentációs tevékenység. A mimetikus kultúra a Homo erectus idején, körülbelül. kétmillió éve kezdődhetett el. A mimetikus kultúrára jellemző elmeműködés már más mint az epizodikus. Gazdagabbá vált a belső pszichikus világ, a reprezentációk egy része explicitté vált, aza másokkal is közölhetővé (tehát másokkal is megismertethetővé, megtaníthatóvá is). A belső pszichikus világ szétvált a társak számára is kifejezhető, közös reprezentációs rendszerre. Így jöhetett létre a közös tudás. Létrejöttek a közös tudásnak a megőrzésének, továbbfejlesztésének és átadásának megbízhatóan működő rendszerei, például a humán pedagógia, mely a hatékony tudástranszferre jött létre. Az ember így már születésétől tudhatja, hogy a felnőttek értékes tudásforrást jelentenek. A gyerekek oktatásának nagy része egyébként mimetikus természetű.

4. Mitikus kultúra

A Homo erectus mimetikus kultúrája sikeres adaptációnak bizonyult, több mint egymillió éven át fenn is maradt. Stabil társas szerveződések jöttek létre. Azonban ebben a világban mintha megállt volna az idő… Az előemberek közös tudása az epizodikus tudásbázisra épült, szorosan kötődött a megélt eseményekhez, tehát erősen kontextusfüggő volt. A beszéd megjelenésével sokkal hatékonyabbá vált a kommunikáció. Donald a kulturális evolúció ezen szakaszát mitikus kultúrának nevezte. Szerinte a nyelv az elme értelemkereső konstrukciós törekvéseinek eszközeként jött létre.
Egy másik elmélet szerint a beszéd azért alakult ki, mert nagy kihívást jelentett az embereknek a hatékony információközlés, illetve információcsere, illetve a társas kapcsolatok fenntartása és menedzselés is sokkal könnyebbé vált a beszéd által (--> verbális kurkászás). Létfontosságúvá vált a másik szándékának gyors felismerése, a másik érzéseinek megbízható megítélése. A Homo sapiens számára a beszéd rendkívül hatékony kommunikációs eszközzé vált. A nyelv létrejöttének feltétele volt a szemiotikai készség és a jelek feltalálásának képessége. A kommunikációban médiaváltás történt: innentől nem (csak) a test fejezi ki a belső világunkat, hanem a beszéd is. Itt vált lehetővé az első emberi szimbólumrendszer megszületése.

A beszélt nyelvnek alapvető jelentősége van a tudásátadásban. Nagyon pontos információkat közölhetünk, remek tanulási-tanulási médium. Emellett az élő beszéd az emberek közötti kapcsolattartás leghatékonyabb és legalapvetőbb eszköze. A beszéd során az akusztikus jeleket nonverbális jelekkel egészítjük ki.

5. Teoretikus vagy modern kultúra
A teoretikus kultúra mentén létrejött a modern ember, aki kommunikációja lebonyolítására más az írást is használta. Ez alakította ki a modern társadalmakat. A modern társadalmakban a vizuális szimbólumok váltak meghatározóvá. 
Hajnal István az írás „számlájára írta” a racionális gondolkodás elterjedését.
Szécsi Gábor szerint az írásbeliség nyelve átalakította a tudat szerkezetét, új távlatokat nyitva az elvont gondolkodás, az összefüggéseket felismerő elme előtt.
A külső, szimbolikus tárolóeszközök (pl. pergamen, papír) használata révén megjelent a formális oktatás iránti igény. Az írásbeliség azonban sokáig csak kevesek kiváltsága volt.

Az írás után a következő médiumbeli változást a könyvnyomtatás hozta: így ugyanis sokkal szélesebb rétegek juthattak hozzá az információkhoz. A könyv egyfajta mobil szimbólumgyűjteményként értelmezhető, vele együtt kiszélesedhetett az emberi az emberi képességek spektruma.

A teoretikus kultúra hívta életre a Homo typographicust és alakította ki a modern társadalmat. A nyomtatással készült információtároló médiumok által kialakított kultúrát Marshall McLuhan Gutenberg-galaxisnak nevezte. McLuhan alkotta meg azt a feltevést, hogy az elektronikus médiumok meg fogják változtatni az írásbeliségen alapuló hagyományokat, és közvetve az egész társadalmat.
Ma még nem tudjuk, hogy ez az átalakítás új információs világot eredményezett-e. Merlin Donald könyvében nem lép túl a teoretikus kultúra formációján. Szerinte modern kultúránk sajátosságaként kialakult az úgynevezett „hibrid elme”, mely azt jelenti, hogy a modern, teoretikus réteg alatt megnyilvánul a többi (epizodikus, mitikus, mimetikus) szint is.
Nem tudhatjuk azonban, hogy a további evolúciós fejlődés és az IKT-eszközök új irányokat hoznak-e létre. Mindenesetre nagy kihívás a Gutenberg-galaxisnak az infokommunikációs eszközök rohamos fejlődése. A folyamat a távíróval kezdődött, ma pedig már rendelkezésre áll az internet, sőt okostelefonok is. Kialakulóban van a működés és szerveződés új rendszere: a hálózat.

__________________________
Felhasznált irodalom:
Komenczi Bertalan: Információ, ember és társadalom. EKTF Líceum Kiadó, Eger, 2002. p. 110-127.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése