2012. június 4., hétfő

Információtudomány. Szakirodalmi tétel: Információkritika és jövőperspektíva

Komenczi Bertalan: Elektronikus tanulás környeztek. Gondolat, Budapest, 2009. p. 87-101.

Az elektronikus tanulási környezetek a múlt század utolsó negyedétől kezdődően az oktatásfejlesztés meghatározó részét képezik. A fejlett információs társadalmakban a jövőben az egész oktatási-képzési rendszer meg fog változni. Már a 20. században megfogalmazódott az igény a változásra.

A szerző felteszi a kérdéseket:
  • Meg kell-e mindennek változnia?
  • Ha nem, akkor milyen mértékben változik?
  • Minden változás egyértelműen pozitív vagy negatív?
  • Ha nem, akkor hogyan lehetne a pozitív változásokat elősegíteni, a negatívakat elkerülni?
  • Mennyiben új (valóban új) az, amit mások újnak mondanak?
  • Valóban hatalmas társadalomformáló potenciált jelentene a változás?
 A jövő négy virtuális tartományán keresztül meg kell próbálnunk megválaszolni ezeket a kérdéseket. Tehát azt, hogy mi marad változatlan, mi fejlődik tovább egyenletesen, mi fog továbbfejlődni, és mi fog visszafejlődni, hanyatlásnak indulni.
A tanulás a tanítás jövőjére vonatkozó elképzeléseket három csoportra (területre) bontja a szerző:
1.      Technikai aspektus: milyen oktatási-tanulási médiumok dominálnak a jövőben
2.      Pedagógiai-módszertani aspektus: a tanítás és tanulás milyen módszerei terjednek el átlagosan?
3.      A jövő tanulási környezetének kognitív habitusa: Hogyan kapcsolódik össze a médium és a módszer?

1. Az infokommunikációs technológia jövőtrendjei

A technológia fejlődésének alakulását nehéz előre jelezni. Annak idején nem jósoltak nagy jövőt a számítógépnek. Úgy gondolták csak kevesen fognak élni a computer adta lehetőségekkel, és álmukban sem gondolták volna, hogy a számítógépek elférnek majd akár az asztalunkon is (és akkor az okostelefonokat még meg sem említettem). A jövőt tehát sokszor nem jól jósolják meg a (szak)emberek. Bill Gatesnek például át kellett írnia aki jövőről szóló könyvét megjelenése után, mert rájött, hogy az internetet meg sem említette benne. A információs technológia ilyen mértékű evolúciója tehát még a folyamatokat tervező, irányító szakembereket is meglepi. De vajon mi lehet az oka a notórius jövőtévesztésnek?
Az egyik magyarázat szerint az oka a tudományos-technikai innováció, a tervezői, mérnöki kreativitás és munka kalkulálhatatlan volta. A technikai evolúció a biológiaihoz hasonlóan kis lépésben történik, és kulcsszerepet játszanak benne az előre nem jelezhető felismerések, a véletlenek szelekciója. A tisztánlátást nehezíti az is, hogy a feltalálók rendszerint túlértékelik alkotásaik, felfedezéseik jelentőségét. Gyakran viszont ennek az ellenkezője történik meg: a kutatók, mérnökök túlbecsülik a nehézségeket.
Bill Gates átdolgozott könyvében kitért arra, hogy az internet fontos lesz majd a jövőben. Azonban arra ő sem számított, hogy ennyire népszerű lesz majd az emberek körében. A technika változására tehát a társadalom is hatással van (egyfajta „fekete doboz”).
A jövőre vonatkozó hibás jelzések abban keresendők, hogy arra számítanak a kutatók, hogy, a jelen folyamatai lineárisan fognak növekedni a későbbiekben folyamán (is).
Egy Delphi-kutatásban arra kérték a szakértőket, hogy jósolják meg mikorra fog beigazolódni a következő állítás: ”Minden iskola gazdagon fel lesz szerelve multimédiás tanulóhelyekkel, melyek online kapcsolatban állnak az információs hálózattal.” A bekövetkezés idejét körülbelül 2021-re jósolták. Jól mutatja tehát képzeletünk korlátait, hiszen a szerző szerint „állandó, rögzített berendezések már nem is lesznek”. Szerintem lesznek, csak nem ez lesz a jellemző mindenhol. Gondoljunk csak az általános tanári mentalitásra (legalábbis, ahogy például a közoktatásban tapasztaltam). A leglassabb változás sokszor az emberi fejekben tapasztalható. Ezért gondolom, hogy bár elterjedt lesz a multimédia és a mobil eszközök használata, a tanárok akkor is a papírra való jegyzetelést fogják elvárni, ahelyett, hogy laptopba engednék jegyzetelni a diákokat. Tehát úgy gondolom, hogy a társadalom maga lehet a fejlődés motorja, de gátja, hátráltatója is. Persze nem kell velem egyetérteni… :)

Feltehető tehát a kérdés: tudható-e bármi is teljes bizonyossággal az infokommunikációs technológiát illetően? Elvileg nem, de az eddigi trendekből levonhatunk néhány követeztetést:
1.  „Az internet terjedésének az üteme változatlanul folytatódik, amíg a televízióhoz és rádióhoz hasonlóan – gyakorlatilag minden háztartásban általánossá nem válik, illetve - a mobiltelefonhoz hasonlóan, valószínűleg azt felváltva - általánosan elterjedt személyi készülékeken át lesz elérhető.
2.  Egyre újabb alkalmazások jelennek meg, az interaktivitás, az interperszonalitás, az immerzió, a virtuális világban való aktív részvétel, a virtuális és kibővített valóság további, ma még nem sejtett, egyre fejlettebb formáival.
3.   A számítógépek méretcsökkenése, és teljesítménynövekedése középtávon biztosan folytatódik. Kisebbek és gyorsabbak lesznek és az áruk is csökken.
4.   A technológiai konvergencia következtében, többfunkciós készülékeken keresztül elvileg bárki, bármit, bárhonnan, bármikor elérhet.
5.  A számítógépek beépülnek a környezet elemeibe, és a mikro-elektronikai input-output eszközökkel kiegészítve intelligens környezetet alkotnak.”[1]

Az infokommunikációs eszközök evolúciója tehát mindig gyorsul. Felmerülhet tehát a kérdés, hogy ezzel a lehetőséggel vajon mit fog kezdeni az egyén, a társadalom és nem utolsó sorban az oktatás.

2. A pedagógiai módszer a jövőben

Az ember kognitív architektúrája stabil szerkezet, viszonylag lassan változik. A tanulásra való alkalmasság (és a tanulásra, tanításra való késztetés is) genetikai örökség. Erre a genetikai bázisra épülnek a társadalmi életünk során szerzett tapasztalatok. Ezek jó része még ma is érvényes.
A történelmi újkor találmánya, a tömeges uniformizált tanulási-tanítási eszközök ma is jól hasznosíthatóak. Az akkor kialakult szervezeti formák és működésük azonban mára már elavulttá váltak. A mai tudás és másféle tanulási- és tanítási módszereket, másféle iskolát igényelnek.
Az útkereső teoretikusok közül sokan „pedagógiai paradigmaváltásról” beszélnek. Úgy gondolják, hogy olyan mértékű paradigmaváltás zajlik, mint a tömegoktatás kialakulásakor. A mostani változásra a leginkább illő szó az „egyéniesítés” lehet. Napjainkban az oktatás fontos kritériuma, hogy a munkaerőpiaci elvárások mellett az egyén igényeihez, képességeihez is alkalmazkodjon.
A teoretikusok a pedagógiát kvázi egzakt alkalmazott tudományként szeretnék láttatni. Ennek lényege, hogy a megfelelő kompetenciákkal rendelkező tanárok a társadalom által elvárt kompetenciákra tanítják meg a diákokat.

3. Az infokommunikációs technológia és a pedagógia módszertan kapcsolata

Az infokommunikációs eszközök oktatásban való felhasználásának gondolata tulajdonképpen egyidős az eszközök megjelenésével. A fejezetben a szerző több pozitív elméletet is említ, amelyek az egyéni alkalmazást és a hálózatban való tevékenységet emelték ki. Ezek az elméletek gyakran kritikátlanul pozitívak voltak. Az volt a meggyőződésük, hogy az iskolák számítógépesítése növelni fogja az oktatás hatékonyságát. Ez mind szép és jó – mondhatnánk – csak éppen ha a tanári kar nem készült fel a számítógépek oktatásban való konstruktív, kreatív alkalmazására, akkor az egész technikai eszközpark nem ér semmit.

Manapság a számítógép természetes eleme az oktatási környezeteknek, a mai ember kognitív habitusának szerves részét képezi. A technofil szakértők által előre jelzett áttörés azonban nem következett be.
A pedagógia és a technika viszonya meglehetősen aszimmetrikus. A tanítás és a tanulás módszertani kultúrája sokkal meghatározóbb, mint a technológiai felszereltség.
Tehát kritikusan kell tekintetünk a technológia (oktatásban való) alkalmazására. Csak attól, mert a modern technika is benne van a képletben, még nem lesz magától értetődően hatékony, eredményes, vagy éppen korszerű a folyamat.

A szerző megemlíti Seymour Papert az „időutazók parabolája” című történetét. A történet lényege annyi, amit már korábban is említettem: attól, hogy a technika fejlődik, sőt robbanásszerű változáson megy keresztül, még nem determinálja egyértelműen, hogy az oktatásban is fejlődés fog végbemenni. Bár az eredményes tanulás alapvetően nem technikafüggő (ezzel részben nem értek egyet, hiszen az interneten rengeteg információhoz hozzáférhetünk, és informálisan is rengeteget tanulhatunk), a ma iskolája mégis gépies, mechanikus rendszer.

Nyíri Kristóf Virtuális pedagógia – a 21. század tanulási környezete c. tanulmányában arra figyelmeztet, hogy a technikai elmaradottságunk miatt, romlanak a nemzetközi felméréseken produkált eredményeink. Ennek csökkentésére (a fiatalok számára) szerves tanulási környezetet kell biztosítani.

4. Nézőpontok az információtechnológiai kihívás értelmezéséhez

Nyíri Kristóf, Castells és Stanley a technika lelkes hívei közé tartoznak. Mások, mint például Ortega (róla alapképzésen mát tanultam :) , ő írt többek között a tömegember jelenségéről) vagy Heidegger inkább kritikus távolságtartással közelítenek a téma felé. Ortega a tömegember mint embertípus kialakulását leginkább a technológiai fejlődésre vezette vissza.

A fejezet ezen része ismét kitér a kognitív architektúra újból megváltozásának lehetőségére. Mérő 2005-ös tanulmányát említi a fejezet ezen része, aki félig ironikus tanulmányában a Homo informaticust, mint új „emberfajt’ említi. Neki a Homo sapiensnél sokkal jobb az információ-feldolgozó képessége. A név azonban nem szerencsés választás, a szerző inkább Donald besorolását, a Homo interneticust javasolja. Goldhauer az internet, és az emberekre gyakorolt negatív hatásokról ír.
A szerző említést tesz arra, hogy a fent említettek fényében a jövő (társadalma, oktatása, tanulása) sokféleképpen képzelhető el.

Marshall McLuhan a 60-as években fejtette ki nézeteit a posztmodern korról és hatásairól. Úgy gondolta, hogy a hagyományos könyves kultúra (a.k.a. Gutenberg-galaxis) helyébe  a posztmodern elektronikus kultúra lép. Úgy fogalmazott, hogy a mivel a tv-s generáció könnyen feldolgozható információkat kap a televízióból, nem fog tudni azonosulni a hagyományos oktatás távoli céljaival és módszereivel. Szavai ma még aktuálisabbak, mint akkor. Éppen ezért a tanári és a tanulói szerepnek is változnia kell.
A másik teoretikus, akit a könyv említ, Ivan Illich. Igencsak provokatív munkájában (Deschooling society), az iskola mint intézmény megszüntetését javasolja. De itt számunkra leginkább az az érdekes, amit az iskola intézménye helyett, alternatívaként javasolt. Az környezet és tanuló közti viszonyra helyezte a hangsúlyt. Az autonóm tanulás gyakorlatát gondolta célravezetőnek és hatékonynak, illetve azt, hogy a tanulás elszakadjon egy adott tértől, időtől, illetve a tanár személyétől. Mindenkinek lehetősége nyílna tapasztalatait megosztani másokkal (és ezáltal egymástól tanulni).

Nem gondolom, hogy az iskola intézményét teljes egészében meg kéne szüntetni, ott ugyanis egyfajta szocializáción megy át az ember. De mindenképpen meg kéne változtatni: alkalmazkodnia kéne egyrészt a tanulókhoz (résztvevőközpontú módszerek alkalmazásával), illetve a technika vívmányait hatékony mértékben és módszerekkel alkalmazva valóban be kéne építeni a tanítás gyakorlatába.


[1] Komenczi Bertalan: Elektronikus tanulás környeztek. Gondolat, Budapest, 2009. p. 91.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése